Blog Layout

Een nieuwe realiteit

We hebben de afgelopen maanden gezien hoe het Corona (Covid19) langzaam maar zeker (onstuitbaar) vanuit China naar Europa is gemigreerd. Het Covid19 virus is in ons land en het is nu een realiteit waarmee we om zullen moeten leren gaan. Besmettingen zijn helaas niet helemaal te voorkomen, we kunnen er wel veel aan doen om het risico op besmetting zoveel mogelijk te beperken voor onze cliënten en Gea's.

Er zijn een aantal belangrijke tips:
  • Was zeer regelmatig handen zorgvuldig met voldoende water en zeep, minimaal 20 seconden en raak elk plekje.
  • Droog de handen met een papieren handdoek.
  • Geef geen handen, begroet elkaar zonder hand of gezichts contact.
  • Hoest en nies in een papieren zakdoek (gooi deze weg in de vuinis) of hoest en nies in de eigen elleboog.
  • Voorkom dat je met ongewassen handen je gezicht aanraakt.
  • Maak sanitair, kranen en deurkrukken dagelijks schoon.
  • Probeer mensen menigtes te voorkomen.
  • Hou waar mogelijk een meter (of meer) afstand van anderen.
  • Probeer contact met mensen die niezen, hoesten of andere ziekteklachten te voorkomen.
  • Probeer overleggen met overige zorgverleners zoveel mogelijk telefonisch te doen.
  • Probeer de kring mensen rondom een kwetsbare oudere zo klein en stabiel mogelijk te houden.
  • Vervang groepsgewijze dagopvang door individueel contact met een Gea in eigen huis.

Voor iedereen gaat op: heb je zelf klachten blijf dan zoveel mogelijk thuis, stel jezelf in quarantaine om verdere besmetting te voorkomen.
Hoe werkt dat voor Gea? Een Gea kan zelf natuurlijk ook ziekteklachten krijgen, in dat geval neemt de Gea zelf contact op met de cliënt om door te geven dat ze niet kan komen (we proberen besmetting van kwetsbare cliënten te voorkomen). 
De Gea zal in plaats van de bezoekjes, regelmatig even bellen, dit vervangt natuurlijk het bezoekje niet, maar het kan het alleen zijn wel doorbreken. 
Als de Gea is herstelt (hoest, nies en koortsvrij) dan kan ze de cliënt weer in overleg bezoeken. Indien de cliënt (of diens huisgenoten) ziek zijn, dan brengt ze de Gea hiervan op de hoogte en komt de afspraak tijdelijk gedurende de ziekteperiode te vervallen.
U kunt afspreken dat uw Gea kort voor een bezoekje even met u belt om wederzijds te horen hoe het gaat, zo komt u niet voor verrassingen te staan. 

Door gezamenlijk zorgvuldig een aantal maatregelen te hanteren kunnen we ook deze uitdaging aan, daar hebben we alle vertrouwen in.

Heeft u vragen, bel met het servicebureau 088-6540100 (9:00-13:00 uur) .

Het servicebureau heeft in verband met het COVID19 virus ook een aantal maatregelen genomen, een belangrijke is dat we alle persoonlijke gesprekken vervangen door telefonische of beeldbel gesprekken, onze medewerkers werken zovele mogelijk vanuit huis zodat we onze services zo goed mogelijk kunnen blijven aansturen.

mrt. 12, 2020

08 feb., 2024
Bemiddelingskosten en een PGB wat mag wel/niet.
door duda-wsm 01 nov., 2023
Gea thuis als alternatief voor andere mantelzorgondersteuners
10 jul., 2023
Gea thuis kan een thuiszorgteam optimaal ondersteunen door taken over te nemen.
Share by: